dimecres, 4 de maig de 2016

La Filmoteca de Catalunya dedica un cicle als documentals de Frederick Wiseman

El director nord-americà va ser investit ahir com a doctor 'honoris causa' per la Universitat Pompeu Fabra


Wiseman ahir en ser investit com a doctor 'honoris causa' / UPF
Coincidint ahir amb la presència del director de documentals nord-americà Frederick Wiseman (Boston, 1930) a Barcelona, amb motiu de la seva investidura com a doctor 'honoris causa' per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Filmoteca de Catalunya l'homenatja amb un cicle de projeccions, iniciat ahir mateix a la tarda i que durarà fins el proper dia 21, en el qual s'hauran mostrat un total nou títols dels documentals de Wiseman: el cicle s'ha iniciat amb Law and Order (1969), que ha presentat el mateix Wiseman; aquest film, guanyador de l'Emmy al millor documental el 1969, mostra el treball quotidià de la Policia de Kansas City, concretament en el districte de la ciutat que tenia l'índex de criminalitat més alt. En el marc del cicle 'Per amor a l'art', que la Filmoteca programa conjuntament amb el MNAC, també s'ha projectat ahir a la tarda, anteriorment a Law and Order, un dels últims films de WisemanNational Gallery (2014), on s'endinsa en un viatge al famós museu londinenc. Al llarg de la resta del cicle de la Filmoteca s'inclouen aquests altres films del director: la seva 'opera prima', Titicut Follies (1967), un film que per problemes legals va trigar 24 anys a mostrar-se al públic i que retrata la vida dels reclusos d'una presó psiquiàtrica de Massachussetts; Primate (1974), un "documental de ciència-ficció", en paraules del propi Wiseman, ja que aborda la utilització que fa l'home d'una tecnologia sofisticada per tal de manipular el present i introduir-se en el futur; Model (1980), un documental sobre la vida dels models publicitaris que retrata les interseccions entre la moda, el negoci, la publicitat, la fotografia, la televisió i la fantasia; Aspen (1991), on el director americà arrossega l'espectador al cor dicotòmic d'aquesta ciutat, famosa al segle XIX per les mines de plata; Missile (1988), que documenta pas a pas l'entrenament d'homes i dones que s'enfronten a la destrucció potencial de la nostra civilització; i La dernière lettre (2002), en què l'actriu Catherine Samie fa una lectura dramatitzada de la carta que apareix al capítol 18 del llibre de Vasily Grossman Vida i destí; Crazy Horse (2011), un recorregut per les interioritats del cèlebre cabaret de París del mateix nom mentre es prepara per tal d'acollir un nou espectacle.

Mercè Ibarz en un moment de la seva 'laudatio' a Wiseman / UPF
L'auditori del campus de la Ciutadella de la UPF, a Barcelona, va acollir ahir al migdia la investidura de Wiseman com a doctor 'honoris causa' per aquesta universitat. L'acte ha estat presidit pel rector de la UPF, Jaume Casals, que ha estat acompanyat a la taula presidencial per Núria Basi, presidenta del Consell Social de la UPF; Pelegrí Viader, secretari general de la Universitat, i José Fernández Cavia, director del Departament de Comunicació de la UPF. Després de l'entrada de la comitiva d'autoritats acadèmiques al so de la peça tradicional irlandesa An Irish Blessing, interpretada pel Cor de la UPF, Jaume Casals ha fet l'obertura de l'acte, en el decurs del qual el cineasta ha estat acompanyat en tot moment pel seu padrí, Jordi Balló, professor del Departament de Comunicació a la UPF. Pelegrí Viader ha fet la lectura de l'acord del Consell de Govern de la Universitat, en la seva sessió del passat 17 de febrer, en què, a proposta del Departament de Comunicació, s'aprovava concedir-li el títol de doctor 'honoris causa' a Wiseman. Juntament amb Jordi Balló, el director nord-americà ha fet l'entrada a l'auditori, amb tot el públic dempeus, que seguidament ha pogut escoltar l'elogi del doctorand, a càrrec de Mercè Ibarz, professora del Departament de Comunicació de la UPF. Frederick Wiseman ha rebut la medalla 'honoris causa' de la UPF de mans del rector Jaume Casals, que li ha fet una abraçada de fraternitat en senyal d'incorporació al claustre de doctors de la Universitat. Ja com a nou doctor de la UPF, Frederick Wiseman ha pronunciat el seu discurs d'acceptació. El cineasta ha començat parlant de la seva etapa com a professor de dret, quan ja estava interessat en copsar com era la realitat de la societat, en observar les persones, i ja va tenir la idea de fer un film basat en una institució com és la presó. Seguidament, el cineasta ha parlat de la seva manera de fer cinema: "La meva tècnica segueix sent la mateixa que en els darrers anys, formem un petit equip de tres persones. No m'agrada saber les coses per endavant, actuo per instint, i el que intento és acumular material, i després d'això, a veure què passa". I ha afegit: "Per a mi la tècnica està al servei del contingut, i no a l'inrevés". Ja a la darrera part de l'acte, Jordi Balló ha presentat l'audiovisual On Wiseman (2016), dirigit per Ricardo Íscar i que recull la veu i el testimoni de catorze cineastes, molts dels quals van assistir a la xerrada que Wiseman va fer l'any 1998 al màster en 'Documental de Creació' de la pròpia UPF, i que després va repetir el 2006. Jaume Casals, en el que ha estat el darrer parlament de l'acte, ha afirmat que recentment ha vist diverses de les pel·lícules de Wiseman, entre les quals At Berkeley (2013).

Discurs d'acceptació de Frederick Wiseman com a doctor 'honoris causa' / UPF

+info:

Cap comentari:

Publica un comentari