dissabte, 19 de desembre del 2015

EuroRAP analitza per catorzè any l'accidentalitat a la xarxa viària catalana

  • El risc alt augmenta un 1% respecte de l'últim estudi
  • Els accidents greus i mortals disminueixen un 1,9%

  • L'estudi anual d'avaluació de carreteres EuroRAP ha estat novament elaborat pel RACC juntament amb altres automòbil clubs europeus membres de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA). L'estudi, que el propi RACC ha presentat dimarts passat a Barcelona en roda de premsa a la seva seu central, ha analitzat per catorzena vegada l'accidentalitat a la xarxa viària catalana, i per tal de fer-ho ha comptat amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, així com de la Diputació de Barcelona. Enguany EuroRAP conclou que el tram de la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona és el de més risc d'accident a Catalunya, cosa que en els darrers tres anys havia estat la BV-2041, tal i com havia informat TITULARS.CAT (bloc del 22/12/2014). Així mateix l'informe també apunta que: els accidents greus i mortals han disminuït a Catalunya en un 1,9%; també a la baixa es troba la mobilitat global amb una disminució d'un 1,8% (durant el 2015 s'ha constatat ja un augment de la mobilitat); aquestes variacions comporten que el risc pràcticament no ha variat (-0,05%) en el global de la xarxa analitzada per EuroRAP; els quilòmetres de risc molt alt representen un 16% del total de la xarxa analitzada; per altra banda, el risc alt ha augmentat un 1% respecte l'últim estudi, però s'ha reduït un 10% en els últims 6 anys; els quilòmetres amb un índex molt baix i baix, han pujat del 38% fins al 47% del total en els últims 6 anys; la demarcació amb major percentatge de quilòmetres de risc alt i molt alt és Lleida amb un 39,8% (3,3 punts més que el trienni 2011-2013), mentre que Tarragona és la que menys en té amb un 16% (4,7 punts menys que l'any el trienni 2011-2013).

    EuroRAP realitza un mapa geogràfic sobre el risc d'un conductor de patir un accident mortal o greu als trams de la xarxa viària, en funció de la intensitat de vehicles que hi circulen i la llargada del tram, tot fent servir dades dels darrers tres anys (2012, 2013 i 2014). Per tant, la metodologia de treball no contempla l'actual repunt d'accidentalitat que està tenint lloc a Catalunya durant el 2015. Informar els usuaris i a les administracions públiques EuroRAP també analitza la distribució de l'accidentalitat que es produeix a les carreteres catalanes, assenyalant els trams de via on hi ha una concentració més elevada d'accidentalitat per quilòmetre. En aquesta línia, EuroRAP també analitza la concentració d'accidents de moto i ciclomotor per km, així com de vehicles pesants. L'objectiu final és que l'usuari disposi d'una guia de risc de la carretera per on circula i així pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via. La xarxa analitzada per EuroRAP consisteix en 6.343 km de xarxa viària catalana que representen el 52% del total (12.094 Km). Aquesta xarxa es divideix en 423 trams sota estudi. A la xarxa analitzada per EuroRAP té lloc el 92% de la mobilitat total en carretera de Catalunya. A la xarxa analitzada per EuroRAP té lloc el 78% dels morts i ferits greus en carretera de Catalunya. L'anàlisi dels trams té en compte la mitjana de tots els accidents greus i mortals dels darrers tres anys (2012, 2013 i 2014). EuroRAP és un consorci europeu que relaciona l'accidentalitat (morts i ferits greus) que es dóna en un tram concret amb la seva intensitat mitjana de trànsit diari (IMD). L'estudi persegueix la millora de la seguretat viària en carretera i a Catalunya es publica cada any des del 2002. EuroRAP ha adaptat la metodologia d'anàlisi que han creat els tres països líders en l'estadística de seguretat viària a Europa: Gran Bretanya, Suècia i Holanda. De fet, des del 2002 més de 25 països europeus l'han aplicat per analitzar 240.000 Km de carreteres, i fins i tot es realitzen estudis als Estats Units o Austràlia amb els mateixos criteris d'EuroRAP. Des de l'any passat, EuroRAP va redefinir els llindars de risc amb la finalitat d'alinear-se amb el nou objectiu europeu de reducció del 50% la mortalitat per accidentalitat de trànsit per al 2020.

    Mapa del risc d'accidentalitat en la xarxa primària de carreteres a Catalunya (2012-2014) / EURORAP

    +info: http://www.eurorap.org

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada