diumenge, 1 de maig de 2016

El RACC no és partidari de la taxa prevista per a emissions de diòxid de carboni de certs vehicles

L'impost que contempla la Generalitat en el projecte de llei de canvi climàtic afectaria a alguns tipus de turismes i de furgonetes


La nova llei de canvi climàtic impulsada per la Generalitat i que es troba en fase de tràmit parlamentari des del passat 19 d'abril, inclou una taxa sobre les emissions nominals de diòxid de carboni per a alguns vehicles, concretament certs tipus de turismes i de furgonetes: aquest impost sobre les emissions de CO2 està plantejat com una taxa als usuaris per tal d'adreçar el problema de l'escalfament global; des del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), però, es considera, segons un comunicat emès el passat 21 d'abril, que l'impost no servirà per tal assolir l'objectiu que es persegueix. El RACC, tot i manifestar-se a favor dels objectius mediambientals de la nova llei, conclou que l'efectivitat de la taxa serà mínima, ja que es basa en les emissions nominals del vehicle, és a dir, les que consten a la fitxa tècnica, amb independència de les emissions efectives que genera quan circula. Per tant, no hi ha un incentiu directe de cara a reduir aquestes emissions. Tal com està dissenyada, doncs, i sempre segons el RACC, la nova taxa actuaria com un impost que grava la possessió i no l'ús dels vehicles, de manera que no respon al principi de 'qui contamina paga': en aquest sentit, la nova taxa no estaria en la línia dels posicionaments de la Unió Europea i altres organismes internacionals.

D'altra banda, per al RACC aquest impost difícilment incidirà sobre la renovació efectiva del parc circulant de vehicles, ja que la decisió de compra d'un nou vehicle depèn fonamentalment del seu preu i de la renda disponible dels comprador. Per això, el RACC és més partidari que hi hagi incentius per a la renovació dels cotxes. La llei de canvi climàtic de Catalunya va ser la primera llei aprovada pel Govern aquesta legislatura, el passat mes de gener. Segons declaracions del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, fetes públiques per la Generalitat el mateix 19 d'abril passat, aquesta és una llei que pretén "la preservació de la qualitat de vida" i que està pensada "amb un fort sentit de responsabilitat vers el conjunt del planeta". En aquesta línia, el projecte de llei preveu una reducció del 25% d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle per a l'any 2020 respecte a l'any 2005. L'any 2050 aquesta reducció hauria de ser del 80% o més.

Vendes de turismes a Catalunya segons emissions de CO2; a partir d'aquest gràfic el RACC conclou que la conscienciació respecte de la cura amb les emissions de CO2 ja s'està produint entre la ciutadania / RACC

+info: https://www.racc.cat

Cap comentari:

Publica un comentari