dimarts, 22 de juliol del 2014

El RACC analitza 4.940 km de la xarxa viària catalana fent servir el protocol iRAP

Un estudi presentat pel RACC, segons informava ahir el mateix Club, ha analitzat 4.940 km de la xarxa viària catalana sota el protocol iRAP i ha definit unes propostes de millora centrades en el manteniment de les principals infraestructures. El llistat d'actuacions prioritzades que resulta de l'estudi permetria evitar, segons el RACC, fins a 1.400 morts i ferits greus en els propers 20 anys. Concretament, al llarg de 20 anys es podrien evitar 12 morts i 58 ferits greus anuals a la xarxa estudiada. L'estudi centra el problema principal en matèria de seguretat viària a Catalunya tenint en compte la tipologia dels accidents (31% accidents frontals i 20% interseccions) de la xarxa estudiada. Les carreteres on s'estima més necessitat d'inversió en seguretat viària són la N-340 i la N-II, ambdues titularitat del Ministeri de Foment. La primera carretera del llistat propietat de la Generalitat de Catalunya és la C-55, seguit de la C-35 (tenint en compte que aquest estudi es va fer prèviament a les actuacions realitzades recentment a la C-55). El 75% (32,4M€) de la inversió que s'estima en matèria de seguretat viària es concentra en 10 carreteres de la xarxa catalana. La recomanació prioritària a implementar si ens referim a la reducció de víctimes per als propers 20 anys (64% del total que es pot aconseguir i amb un retorn de 12 vegades la inversió) seria la separació de sentits de circulació amb una barrera central (sense desdoblament), amb un estalvi de 900 morts i ferits greus. Altres mesures, les quals suposarien un 15% de l'estimació de víctimes estalviades, passarien per un carril addicional (2+1), abalisament i senyalització (intersecció) i ampliar la separació de carrils (mitjana).

La realització d'aquest estudi és el primer pas d'un conveni de cooperació entre el RACC i el Dept. de Territori i Sostenibilitat per adaptar el protocol a la casuística viària catalana i participar de forma activa en el grup de treball de “Pathfinders” on cooperen les administracions de Catalunya, Regne Unit, Països Baixos, Eslovènia i Austràlia. Pel que fa a l'iRAP, és una organització sense ànim de lucre que col·labora amb organitzacions no governamentals i governs per salvar vides a través de mesures com ara: avaluació de carreteres, impuls de plans específics de millores en seguretat, actuacions per tal de proporcionar formació, tecnologia i ajuda, controlar i fer seguiment del rendiment obtingut una vegada implementats els plans de millora de la seguretat viària. En l'actualitat iRAP treballa a més de 70 països al voltant del món amb més de 500.000 km avaluats. A Europa, iRAP s'ha aplicat a països com Holanda, Itàlia, Grècia, Eslovènia i, a través del RACC, ara a Catalunya. El passat mes de maig, es va constituir un grup de treball amb els països capdavanters en matèria de seguretat viària. Representants del Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Eslovènia, Austràlia i Catalunya van participar en la trobada on l'objectiu principal és compartir diferents perspectives a nivell global en termes de gestió de la seguretat viària en carretera, així com de les eines utilitzades per fer l'avaluació de les mesures adoptades i el rendiment aconseguit. També es pretén crear una estratègia global per als propers anys en seguretat viària, d'acord amb les polítiques actuals vigents.

Mapa de la xarxa de carreteres analitzada / RACC

+info: http://www.racc.cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada