dijous, 26 de juny de 2014

Experts en branding de territori conclouen que la marca Catalunya no existeix

Una de les principals conculsions a la qual es va arribar ahir a la taula rodona 'Construir la marca del territori: valors tangibles i intangibles' va ser que Catalunya, com a marca de territori, no existeix: en el marc d'aquesta activitat, organitzada al Col·legi de Periodistes de Catalunya per part de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l'Associació Catalana de Comunicació, Investigació i Estratègia Política (ACCIEP), el professor i investigador de la UVic-UCC Jordi de San Eugenio va ser meridià quan va contraposar les marques Barcelona i Catalunya, tot afirmant que "la marca Barcelona no canibalitza la marca Catalunya, ja que la marca Catalunya no existeix" i va afegir que "no podem col·lapsar la gent amb marques de territori", sinó que els gestors i les administracions han de ser prou cautes per "generar un mapa mental on els ciutadans puguin situar aquestes marques". Pau Canaleta, director del Centre Català d'Anàlisi i Informació Internacional (CCAII), va afegir-se a la reflexió del seu col·lega afirmant que "la marca Catalunya no pot viure sense la relació amb la marca Barcelona", a la vegada que va ser clarament crític amb la construcció de la marca Espanya, tot apuntant que, segons el seu punt de vista, "va malament a causa de la crisi que arrasa el país i la sensació de corrupció". De fet, Canaleta aposta per la "coherència en el relat de les marques", la qual cosa considera l'aspecte essencial pel seu èxit futur. En un pla més teòric, Canaleta va destacar que ens trobem en la quarta onada del concepte del 'city marketing', que definieix la competència entre les ciutats mitjanes i entre aquestes i les grans marques de ciutats per tal de ser atractives: "En aquest àmbit, és molt important el concepte del relat temporal de ciutat per posicionar-la com a marca", va insitir l'expert en comunicació i branding de ciutats.

Per la seva banda, Joana Barbany, regidora de l'Ajuntament de Sant Cugat, va presentar el projecte que està coordinant per posicionar la ciutat vallesana com a centre de referencia en Smart Cities i atraure empresaris i turistes. "Per definir una marca de ciutat és cabdal la col·laboració dels diferents agents del territorio", va dir la regidora santcugatenca. Rosa Romà, de l'Ajuntament de Barcelona, va explicar el projecte del pla global de comunicació que es basa molt en la força de la marca de ciutat. "Innovació, cultura i felicitat són tres dels eixos principals en que es basa el projecte Barcelona Inspira per al posicionament de marca de la ciutat" va dir Rosa Romà. Finalment, la màxima responsable del pla de comunicació a l'Ajuntament de Barcelona va sentenciar que "la promesa de valor de la marca de ciutat ha de ser prou específica i definida i tenir vocació de ser treballada a llarg termini, no depèn d’una campanya de publicitat concreta". Jordi de San Eugenio i Neus Arqués, analista especialitzada en Gestió de la Visibilitat, van presentar els seus continguts destacant l'experiència acumulada per l'equip de la UVic-UCC en estudis de marques de ciutats i branding de territori com els projectes de la marca Vic i Empordà. La taula rodona, moderada pel vicedegà de promoció de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la UVic-UCC, Xavier Ginesta, s'ha organitzat amb motiu de l'inici del termini per tal de preinscriure's al Postgrau en Branding Territorial i Marketing de Ciutats, que impartirà la UVic-UCC: aquest postgrau, del qual el professor Jordi de San Diego n'és codirector, serà de modalitat presencial i tindrà lloc a Barcelona a partir del proper 24 d'octubre; segons expliquen des de la UVic-UCC, és el primer postgrau que s'ofereix amb una visió de conjunt que adapta les eines pròpies del branding i del màrqueting corporatiu i comercial a les especificitats de l'àmbit territorial amb la finalitat de formar nous professionals capacitats per tal d'unir la gestió de la identitat amb la del territori i amb habilitat per tal de donar visibilitat al territori en un entorn saturat.

D'esquerra a dreta: Pau Canaleta, Jordi de San Eugenio, Xavier Ginesta,
Neus Arqués, Rosa Romà i Joan Barbany / UVIC-UCC

+info: http://www.uvic.cat

Cap comentari:

Publica un comentari